Programové témy
Programová rada
Karin je rodená Revúčanka a riaditeľka Mestského kultúrneho strediska, takže u nej sa všetky „prepojovacie“ kontakty zbiehajú. Šéfuje programovej rade projektu a od začiatku ladí všetko a všetkých na jednu vlnu – revúcku. Stála pri zrode nápadu Mesta kultúry, pri prípravách, roztrieďovaní nápadov aj pri papierových i nepapierových podkladoch pre schvaľovacie inštitúcie. Má za sebou tím namotivovaných kolegov, dobrovoľníkov a nadšencov, s ktorými veria, že to určite „dajú“…!
Riaditeľka programovej rady
Zakladateľka a umelecká riaditeľka festivalu Biela noc na Slovensku. Sedem rokov žila v Paríži. Na prestížnej univerzite Sorbonne získala dva tituly: z koncepcie a riadenia kultúrnych projektov a z vedy a techniky vystavovania a kurátorských štúdií súčasného umenia.
Vizuálne umenie a nové médiá
Vyštudovala urbánne štúdiá v Estónsku a v súčasnosti je doktorandkou urbánnej sociológie v Brne. Venuje sa popularizácii a výskumu architektúry a mestských tém. Spolupracuje s OZ Čierne diery na projektoch regionálneho rozvoja. Žije v Piešťanoch a časť jej rodiny pochádza z Revúcej.
Architektúra a dizajn
Daniel Majling je úspešný divadelný dramaturg našej prvej scény, autor Ruzkej klaziky a vzkriesiteľ komiksu pre dospelých u nás. Ale pre nás pod Muránskou planinou je to tiež Gemerčan, lebo sa u nás narodil. Svojím postojom a prístupom k nášmu ambicióznemu zámeru dáva zreteľne najavo, že na rodnú hrudu nezabudol a že je vždy ochotný pomôcť projektom, ktoré môžu rozvíjať región.
Literatúra
Vyštudoval estetiku a dejiny umenia na FFUK a divadelnú réžiu na VŠMU v Bratislave, kde niekoľko rokov vyučoval. Režíroval v Trnavskom divadle, Divadle J. G. Tajovského vo Zvolene, pražskom Divadle Rokoko, na Malej scéne SND, Stredočeskom divadle v Kladne, Moravskom divadle v Olomouci, v ŠD Košice, DAB v Nitre či Aréna v Bratislave. Príležitostne sa venuje réžii operných i operetných predstavení, režíruje v rozhlase aj dabingu.
Divadlo
Pôsobí v oblasti televízie a divadla ako nezávislý tvorca a producent. Profesionálne sa venuje televíznej tvorbe, produkcii hraných i dokumentárnych filmov, realizuje distribučnú akvizičnú dabingovú výrobu. Ako rodený Revúčan založil v Gemeri pred niekoľkými rokmi tradíciu regionálneho divadelného festivalu Slovenské kortyny.
Film
Palo „Pablo“ Gajdoš v súčasnosti pôsobí ako projektový manažér v Divadle ŠTÚDIO TANCA v Banskej Bystrici. Zároveň sa tu stará o marketing, čo je v tomto neľahkom spoločenskom období pre umeleckú inštitúciu skutočnou skúškou profesionality. Pabla sme angažovali to programovej rady, aby navrhované pohybovo-tanečné programy prezentovali tiež súčasné trendy v tomto umeleckom žánri.
Tanec
Zakladal Klub milovníkov folklóru v Košiciach, ktorého súčasťou je Archív ľudovej kultúry. Koordinuje digitalizáciu a odborné popisovanie zbierkových fondov súkromných zberateľov folklóru. Absolvoval choreografiu ľudového tanca na VŠMU v Bratislave, kde zakladal tanečnú skupinu Partia. Zorganizoval prvý Tanečný dom v Košiciach (1998) a odvtedy propaguje túto myšlienku aj prostredníctvom festivalu tanečných domov Rozhybkosti, ktorého je riaditeľom. Aktuálne pôsobí ako choreograf na voľnej nohe.
Folklór a tradičná ľudová kultúra
Za ostatné štvrťstoročie prešiel na východe Slovenska takmer všetkými umeleckými vzdelávacími i produkčnými inštitúciami. Má prax pedagóga, scenáristu, herca, režiséra i organizátora výpravných verejných podujatí – neprenosná je skúsenosť z účasti na projekte EHMK 2013. K Revúcej má veľmi hlboký vzťah: začalo to účinkovaním na divadelných súťažiach v Revúcej, potom ich porotcovaním a dovŕšilo sa pedagogickým pôsobením na literárnom gymnáziu. „Spoznal som tu fantastických ľudí a zamiloval som si špecifické miesta. Chcem, aby Revúčania chceli byť Revúčanmi!“ – hovorí Roman.
Veľkopodujatia
„Tvoja obývačka je na ulici“
„Dizajnová obývačka” predstavuje komunitný priestor pre realizáciu kultúrnych a umeleckých programov Mesta kultúry 2022. Ide o akýsi pavilón, prístrešok s pódiom a hľadiskom využiteľný napríklad aj na menšie trhovisko alebo ako výstavný priestor. Je to zároveň architektonická a urbanistická intervencia, ktorá prináša nový pohľad na využitie verejného priestoru v meste Revúca. Jej autormi sú architekti z Ateliéru Haus. Umiestnená je v blízkosti križovatky hlavných dopravných ťahov, v centre reprezentačných objektov mesta (Mestský dom, Mestské kultúrne stredisko, Mestský hostinec Kohút), s nádhernými výhľadmi na okolitú prírodu Muránskej planiny a Stolických vrchov a vytvára akúsi centrálnu spoločensko-kultúrnu pešiu zónu počas celého roka Mesta kultúry. Tvorí ju fixná a variabilná časť. Variabilnou časťou je flexibilný mobiliár, ktorý je možné premiestniť kdekoľvek v meste alebo v regióne. Je modulárny, riešený na princípe lega a ľahko manipulovateľný. Bude aj súčasťou foyeru Mestského kultúrneho strediska pri čakaní na predstavenia. Fixnú časť tvorí železný rám v tvare obruče, ktorý materiálovým zložením odkazuje na históriu ťažby železnej rudy v neďalekých Stolických vrchoch.
EKO KÓDEX
Snahou projektu PREPNI NA REVÚCU je zvýšiť citlivosť a ohľaduplnosť návštevníkov, ako aj organizátorov podujatí k životnému prostrediu. Prinášame prehľad environmentálnych opatrení, ktorými sa počas Mesta kultúry budeme riadiť:
1. ENVIRONMENTÁLNE POVEDOMIE
- Enviro princípy, ktorými sa organizátori a účastníci majú riadiť, sú súčasťou Eko kódexu Mesta kultúry
- Eko kódex je pre účastníkov dostupný na webovom sídle Mesta kutúry a niektoré „postrčenia“ budú kreatívnymi výrokmi Krutohlava komunikované vo verejnom priestore
- Jedna programová línia projektu Mesto kultúry je napĺňaná rôznymi environmentálnymi aktivitami
2. PROPAGÁCIA
- Pri výrobe spomienkových predmetov sa berie do úvahy ich užitočnosť, lokálnosť a výber materiálov, ako aj to, že ich potlač bude realizovaná s ohľadom na životné prostredie
- Používanie recyklovaného alebo slovenského papiera
- Preferencia online propagačných nástrojov
- Minimalizácia počtu vyrobených materiálov a produktov (plagáty, letáky a reklamné produkty), využívanie obojstrannej tlače, s ohľadom na cieľovú skupinu seniorov
- Dotlač reklamných produktov v prípade potreby
- Optimalizácia formátov pre tlač, v spolupráci s dodávateľom zabezpečenie minimálneho odpadu pri tlači
- Preferencia jednozložkových materiálov (napríklad bez fólií)
3. OBSTARÁVANIE TOVAROV A SLUŽIEB
- Uprednostňovanie obstarania „zelenších“ produktov a služieb (8R princípy: nebalené, lokálne, recyklované materiály, ekoznačky a iné)
4. ODPADY
- Aplikácia 8R princípov
- Inšpirovanie účastníkov priniesť si vlastné nádoby na občerstvenie a vodu vo vlastných fľašiach
- Uvažujeme nad zavedením systému vratných pohárov na externých podujatiach
- Občerstvenie pre účinkujúcich bude zabezpečené prednostne bezobalovo a z regionálnych zdrojov
- V rámci väčších podujatí budú vytvorené podmienky pre stánkarov, ktoré zabezpečia zníženie tvorby odpadu
- Minimalizácia množstva komunálneho odpadu na verejných podujatiach zabezpečením dostupných stojísk s nádobami na vybrané druhy odpadov, resp. vreciek z kompostovateľného kukuričného škrobu
- Osobná inštruktáž dobrovoľníkov o správnom triedení vybraných prúdov odpadu v stánkoch na triedenie odpadu
- Vytriedený bioodpad bude zhodnotený v bioplynovej stanici Jelšava
- Opätovné použitie predmetov v rámci rôznych podujatí projektu, vzájomné zdieľanie predmetov a zdrojov, ako aj ich následné využitie v ďalších rokoch po realizácii projektu aj s inými kultúrnymi inštitúciámi v regióne
- Kreatívny prístup opätovného využitia predmetov a materiálov (tvorivé dielne ako súčasť programov projektu)
5. DOPRAVA
- Zabezpečenie parkovania pre autá a bicykle v blízkosti podujatia
- Preferencia verejnej dopravy alebo zdieľania automobilov realizovaná umiestnením odkazov na skupiny ponúkajúce zdieľanie dopravy na webovej stránke podujatia
- Zabezpečenie kyvadlovej dopravy
- Ubytovanie účinkujúcich v blízkosti podujatia
- Využitie online komunikácie pred vycestovaním pre minimalizáciu presunov na miesto konania podujatia
6. ENERGIE
- Využívanie primárne existujúcej infraštruktúry
- Využívanie mobilných označení pripomínajúcich šetrenie zdrojmi
- Exteriérové podujatia uskutočňované primárne počas teplejších ročných mesiacov s prirodzeným osvetlením a akustikou
7. BIODIVERZITA
- Symbolická kompenzácia uhlíkovej stopy aktivít realizovaných počas Mesta kultúry